Estudo de algumas pesquisas da área de Educação Matemática referentes ao ensino de Matemática nos Ensino Fundamental e Médio.
Abordagem didática dos temas das pesquisas selecionadas.
BOOTH, L. R. Dificuldades das Crianças que se Iniciam em Álgebra. In: COXFORD, Arthur F.;SHULTE, Albert P. (Org.). As Ideias da Álgebra. São Paulo: Atual, 1995. p. 23-37.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão final. Brasília: MEC, 2017. Disponível em
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf > Acesso em: 15 abr. 2017.
BRUNO, A. C. La ensenãnza de los números negativos: aportacione de uma investigação. Revista de didática de la
Matemática, Universidade de La Laguna, n.29. Marzo, 1997, p. 5-18.
CANAVARRO, A. P. (2007). O pensamento algébrico na aprendizagem da Matemática nos primeiros anos. Quadrante XVI (2), 81-118.
CARPENTER et al. (2005). Algebra in the elementary school: Developing relational thinking. ZDM – The International
Journal on Mathematics Education, 37(1), 53-59.
CLEMENTS, D. H.; SARAMA, J (2000). Young Children’s Ideas about Geometric Shapes. 2000. Disponível em:
http://www.nctm.org> Acesso em 21 ago. 2013.
_____. Early childhood teacher education: the case of geometry. Journal of Mathematics Teacher Education, v. 14, p.
113-148, 2011.
CURI, E.; PIRES, C.M.C.; Campos, T.M.M. Espaço e forma: a construção de noções geométricas pelas crianças das
quatro séries iniciais do Ensino Fundamental. Editora Proem Ltda. São Paulo. 2001.
DOUADY, R. Des apports de la didactique des mathématiques à l’enseignement. Repères. IREM, n. 6, p. 132-158, jan. 1992.
DOUADY, R., PERRIN-GLORIAN, M.J. Un procéssus d’apprentissage du cocept d’aire de superface plane.
Educational Studies in Matematics.v.20,n.4,p.387-424,1989.
FRÍAS, A.; GIL, F.; MORENO, M. F. Introducción a las magnitudes y la medida. Longitud, masa, amplitude, tiempo.
In: CASTRO, E. Didáctica de la matemática em la Eucación Pimaria. Madrid. Ed. Síntesis, 2008.
GLAESER, G. Epistemologia dos números relativos. Trad. Lauro Tinoco. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, 17: 29- 124, 1985.
HALL, R. An analysis of errors made in the solution of simple linear equations.
<http://www.people.ex.ac.uk/PErnest/pome15/ hall_errors.pdf>. 2002. Acesso: 08 de agosto de 2017.
KIERAN, C. (2007). Developing algebraic reasoning: the role of sequenced tasks and teacher questions from the
primary to the early secondary school levels. Quadrante, v. 16, n.º 1, p. 5-26.
_____. The learning and teaching of school algebra. In Grows, D. A. (Ed.), Handbook of research on mathematics
teaching and learning. New York, NY: MacMillan, 1992, p. 390-419.
_____. Overall commentary on early algebraization: perspectives for research and teaching. In: CAI, J.; KNUTH, E.
(Eds.). Early algebraization. Berlin: Springer, 2011, p. 579-593.
LERNER, Delia; SADOVSKY, Patrícia. O sistema de numeração: um problema didático. In: PARRA, C. e SAIZ, I.
(Org.). Didática da matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996, p. 73-155.
LUQUET, G. H. Les dessins d’um enfant. Paris: Libraire Félix Alcan, 1927.
MOURA, A. R. L. A medida e a criança pré-escolar. 1995. 210p. (Tese de doutorado, Área de Metodologia de Ensino
de Matemática, UNICAMP, Campinas / SP).
NASSER, L. Níveis de van Hiele: uma explicação definitiva para as dificuldades em Geometria?. Boletim GEPEM.1991, nº 29. p.31-35.
PARZYSZ, B. La géométrie dans I’ enseignement secondaire et en formation de professeurs des écoles: de quoi
s’agit-il? Quaderni di Ricerca in Didattica. Department 42 Rev. Prod. Disc. Educ. Matem., São Paulo, v.4, n.1, pp.30-
42, 2015 of Mathematics. University of Palermo, Italy, n.17, p. 128-151, 2006
_____. (1991). Representation of space and student’s conceptions at high school level. Educational Studies in Mathematics, 22(6), 575-593.
PIAGET, J; INHELDER, B. A representação do espaço na criança. Porto Alegre, RS: Artmed, 1993.
USISKIN, Zalman. Concepções sobre a álgebra da escola média e utilizações das variáveis. In: COXFORD, Arthur F.; SHULTE, Alberto P.(Org). As ideias da álgebra. São Paulo: Atual, 1995.
VALE, I. (2009). Das tarefas com padrões visuais à generalização. In J. Fernandes, H. Martinho & F. Viseu (Org.), Actas do XX Seminário de Investigação Matemática (pp. 35-63). Viana do Castelo: APM.
VAN HIELE, P.M. (2002).
Similarities and differences between the theory of learning and teaching of Skemp and the
Van Hiele levels of thinking. Intelligence, learning and understanding in mathematics. A tribute to Richard Skemp. D.
Tall & M. Thomas, eds. Post Pressed, Flaxton, Australia.
VERGNAUD, G. A teoria dos campos conceituais. In: BRUN, J. (Dir.) Didácticas das MATEMÁTICAS. Lisboa:
Instituto Piaget, 1996.
_____. (1994). Multiplicative conceptual field: what and why? In Guershon, H. and Confrey, J. (1994). (Eds.) The
development of multiplicative reasoning in the learning of mathematics. Albany, N.Y.: State University of New York
Press. pp. 41-59.